Werken met de Gelli plate

In mijn schilderijen gebruik ik allerlei technieken om patronen en structuren te maken, waaronder print en sjabloneer technieken. Daarom werd ik wel nieuwsgierig naar de Gelli plate, waarmee je makkelijk monoprints kunt maken. Ik ben er super enthousiastst over. Ik gebruik de Gelli plaat nu regelmatig in de onderschildering, waarna ik de rest van mijn werk opbouw zoals ik gewend ben. Tijd dus voor een kleine review en uitleg!

Monoprinten

Het principe van monoprinten is simpel; je smeert een oppervlak (meestal een glasplaat of plaat van gelatine) in met verf of drukinkt, waarna je het te bedrukken papier erop legt. Door op de achterkant van het papier te tekenen of te wrijven ontstaat een enkele afdruk (in spiegelbeeld). Waarom zou je niet direct op het papier schilderen, hoor ik je denken? Omdat je met printen spontanere, minder ‘getekende’ lijnen krijgt…

De Gelli plate

Het printen op gelatine platen is niet nieuw, maar de Gelli plate maakt het gewoon heel makkelijk. Hij is handzaam, het materiaal is stevig en het is heel makkelijk schoon te maken. Meer informatie over de Gelli plate.

Zo werkt het

Dit heb je nodig: Gelli plate (ik heb een plaat van 20×25 cm, je kunt ook zelf een gelatine plaat maken – zie YouTube voor diverse filmpjes), acrylverf, inktroller, tekenpapier voor sjablonen, papier (voor acrylverf) om op te drukken en materialen om afdrukken mee te maken, zoals blaadjes of kanten kleedjes. Verder zijn kranten en doekjes handig om materialen mee schoon te maken.

  1. Bedek een tafel met kranten en leg alle benodigdheden klaar. Knip of scheur sjablonen van het tekenpapier.
  2. Doe enkele druppels verf in één of meer kleuren naar keuze op de Gelli plaat.
  3. Rol de verf uit met de inktroller. Rol verschillende kanten op en ga door tot de verf egaal verdeeld is. Als er een soort structuurtje op de verf komt, is de dikte goed.
  4. Je kunt een papieren sjabloon of een boomblad in de uitgerolde verf leggen om delen af te dekken. Je kunt ook patronen ‘uit de verf halen’ door een voorwerp, bijvoorbeeld een kanten kleedje, in de verf te drukken en er weer af te halen.
  5. Leg het papier dat je gaat bedrukken op de plaat (de plaat blijft dus op tafel liggen) en print de afbeelding door over de achterkant van het papier te wrijven.
  6. Verwijder het geprinte papier en en haal de sjablonen van de plaat. De papieren sjablonen trekken vlak na gebruik krom van de natte verf, maar je zult zien dat ze weer recht trekken als je ze een tijdje laat liggen.

Herhaal bovenstaande stappen zo vaak als je wil om diverse lagen van structuren te maken. De nieuwe verf kun je over de oude verf rollen en de geprinte lagen hoeven tussendoor niet helemaal te drogen. Wil je de kleuren ‘schoon’ houden, dan kun je de plaat tussendoor schoonmaken met wat water uit een plantenspuit en een doekje. De roller kun je schoonrollen op een krant.

Wil je meer voorbeelden zien of verder lezen? In het Nederlandse boek ‘Gelli plate printing‘ (inkijkexemplaar) vind je een uitgebreide uitleg en op Pinterest verzamel ik leuke ideeën met lino- en monoprinten.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Hallo ik ben Arrabella uit Alblasserdam, ik ben zelf ook bezig met de gelliplate en ben erg verslaafd bijna kun je wel zeggen met het maken van verschillende prints met de gelli plate,, ik vind het erg leuk te lezen over hoe jij het vind, succes met je werk en vriendelijke groeten van Arrabella.

    • Hoi Arrabella,

      Dankjewel voor je reactie! Leuk dat jij de gelli plate ook zo graag gebruikt. Schroom niet om me eens wat van de resultaten te laten zien. Ik vind het altijd erg leuk om te zien wat anderen maken…

      Groetjes, Lisette

  • Ik wil graag de techniek onder de knie krijgen nog voor juni, ivm een kunstkraam tijdens een evenement binnenkort. , Geef je ook workshops? Groetjes Susan